دیستورت شدن صدا چیست؟

دیستورت شدن صدا چیست

دیستورتی صدا، اتفاقی است که هر صدابردار یا نوازنده را عصبی می‌کند و باعث ایجاد مشکل در روند کار آنها می‌شود. به طور کلی این انحراف به شکل صدایی غیرمنتظره خودش را نشان می‌دهد و این صدای بد، ضبط و اجرای زنده را خراب می‌کند. اما شما می‌توانید با برخی ترفندها متوجه شوید که مشکل از کجاست و چگونه باید آن را برطرف کنید.
بنابراین ما نیز قصد داریم در این مطلب از وبلاگ زیکو، عامل ایجاد دیستورت صدا را بگوییم و راه‌حلی برای رفع آن را برایتان شرح دهیم. همچنین شما می‌توانید برای حل مشکلات سیستم صوتی خود با شماره 02191016543 تماس بگیرید. کارشناسان زیکو تجربه‌ی بسیار درخشانی در نصب انواع سیستم های صوتی دارند و شما را به خوبی راهنمایی می‌کنند.

دیستورشن چیست؟

به زبان ساده، دیستورت صدا زمانی است که در سیگنال اصلی تغییر غیرمنتظره‌ای پیش می‌آید. همچنین می‌تواند موجب خراب شدن سیگنال در منبع شود. ما معمولا وقتی متوجه این موضوع می‌شویم که صدای خروجی با چیزی که انتظارش را داشتیم فرق کند. در واقع به دلایلی، صدای خارج شده از سیستم تغییر منفی داده است و ما باید آن را اصلاح کنیم.

تفاوت نویز با دیستورت صدا

شما اگر کار صدابرداری انجام می‌دهید، باید بدانید که شنیدن نویز با دیستورشن تفاوت دارد. دیستورتی صدا در نتیجه تغییر سیگنال اصلی به چیز دیگری شنیده می‎شود. ولی نویز یک سیگنال خارجی (تصادفی) است که به سیگنال اصلی اضافه می‌شود.
بگذارید با یک مثال این موضوع را برایتان شفاف‌تر کنیم. اگر شما درون میکروفون بیسیم یا سیمی فریاد می‌زنید، یعنی میکروفون نمی‌تواند صدای بلند را کنترل کند، بنابراین سیگنال صوتی تحریف می‌شود و دیستورشن اتقاق می‌افتد. ولی اگر کابل برق را در کنار یکی وسیله صوتی بگذارید، صدای آن وسیله به همراه نویز (تداخل) در سیگنال شنیده می‌شود.

علت اصلی به وجود آمدن دیستورتی صدا چیست؟

به طور معمول، “کلیپینگ” دلیل دیستورت شدن است و این موضوع به مشکل آمپلی فایرها مربوط می‌شود. یعنی آنها نمی‌توانند ولتاژ منبع تغذیه کافی برای کنترل صحیح سیگنال را فراهم کنند، بنابراین سیگنال‌ها کلیپ شده و قطع می‌شوند. البته این را می‌توان در سطح کانال یا میکسر هم مشاهده کرد. عموما زمانی این اتفاق می‌افتد که آمپلی فایر تحت فشار قرار گرفته و سیگنالی با توان بیشتر از آنچه كه منبع تغذیه‌ آن تولید می‌كند، ایجاد كند. این سیگنال را فقط تا حداکثر ظرفیت خود تقویت می‌کند، در این زمان سیگنال در حداکثر ظرفیت تقویت کننده قطع می‌شود و کلیپ اتفاق می‌افتد. کلیپ یعنی همان قطعی یا برش در سیگنال…

علت دیستورت شدن صدا

دیگر عوامل ایجاد دیستورتی صدا

دیستورتی صدا می‌تواند به چند دلیل رخ دهد. دلایل رایج عبارتند از:
• هنگامی که میکروفون یا منبع صدا مانند رایانه بیش از حد از صدا پر شده است. به عنوان مثال، میکروفون نمی‌تواند میزان صدای بلند را تشخیص دهد و کنترل کند. در نتیجه صدایی را که به سیستم صوتی می‌فرستد، تحریف می‌کند و به اصلاح دیستورشن رخ می‌دهد.
• مورد دیگر هنگامی است که یکی از تجهیزات صوتی، بیش از حد سیگنال را به سیستم بفرستد. مثلا زمانی که یک باسیست در صحنه از سنس آمپ استفاده می‌کند و سیگنال خود را آنقدر افزایش می‌دهد که ورودی را بیش از حد زیاد می‌کند.
• فشار بیش از حد به انواع بلندگو سقفی، دیواری و … هم می‌تواند از عوامل دیستورتی صدا باشد. در تولید مستقیم صدا و مثلا در کنسرت‌ها، ممکن است تجهیزات لازم برای این حجم از صدا تنظیم نشده باشند. پس فشار آوردن بیش از حد به بلندگوها برای تولید صدای بیشتر، باعث می‌شود که خروجی به شکل مدخوش شنیده شود. سخت افزار بلندگو قادر به تولید مجدد سیگنال ارسالی نیست و نمی‌تواند جلوی انحراف صدا را بگیرد.
• تجهیزات معیوب هم می‌توانند موجب دیستورشن شوند. تجهیزات صوتی و موسیقی، از راه‌های مختلف و به دلایل متفاوتی خراب می‌شوند. به عنوان مثال، ممکن است که یک پردازنده جلوه خراب شود و دیگر هیچ صدایی از آن نشنوید. با این حال، شاید هم بخشی از آن خراب شود، ولی همچان کار بکند و نهایتا شما یک صدای تحریف شده از پردازنده را می‌شنوید.

عوامل دیستورت شدن صدا

چطور منبع دیستورت شدن صدا را پیدا کنیم؟

دقت کنید که شما نباید این موضوع را نادیده بگیرید، بنابراین با شنیدن “صدای بد و غیرمنتظره” در سیستم خود، باید منبع صدا را شناسایی کرده و اقدامات اصلاحی را انجام دهید. مراحل زیر می‌توانند تا حد زیادی برایتان مفید باشند:
1) ابتدا باید تشخیص دهید که آیا این صداهای نامربوط، دیستورت هستند یا نویز؟ اگر این‌ها گاهی رخ بدهند، احتمالا نویز به حساب می‌آیند و باید گیرنده‌های بی سیم را کنترل کنید و کابل کشی‌ها بررسی شوند.
2) آمپلی فایر را نیز چک کنید. با این کار متوجه می‌شوید که مشکل در سطح آمپ رخ داده یا مربوط به قبل از آن است. اگر آمپلی فایر قطع شده است، بررسی کنید آیا که برخی از کانال‌ها نیز قطع شده‌اند یا خیر. اگر هر کدام از این‌ها مطرح باشد، پس مشکل از یک کانال است. اگر این‌گونه نباشد، مشکل از خروجی کلی سیگنال است.
3) خروجی میکسر را برای کلیپ کردن بررسی کنید. این قطعا می‌تواند نشانه یک مشکل در کانال باشد. همچنین ممکن است ترکیبی از همه کانال‌های جمع شده و ایجاد خروجی بلندتر باشد که میکسر از عهده آن برنمی‌آید.
4) کانال‌ها را برای کلیپینگ مرور کنید. چراغ‌های LED، متری یا چراغ کلیپ می‌توانند شما را به کانال خاصی هدایت کنند.
5) تجهیزات صحنه را مرور کنید. ممکن است دیستورت شدن صدا در سطح تجهیزات روی صحنه رخ دهد. به عنوان مثال، سنس آمپِ باسیست، سیگنال ورودی که قادر به کنترل ولتاژ نیست را بیش از حد هدایت کند. سپس این تجهیزات یک سیگنال مخدوش را منتقل می‌کنند، بدون اینکه علامتی وجود داشته باشد.
6) اما اگر همه‌ی مراحل بالا درست بودند، پس مشکل احتمالا از بلندگو است.

با انجام نکات زیر جلوی دیستورت شدن صدا را بگیرید:

دیستورشن در منبع صدا

رایج‌ترین دلیل دیستورشن، فشار آوردن بیش از حد به میکروفون است. میکروفون باید به قدری قوی و مناسب باشد که شما هنگام استفاده‌ی از آن برای ساز یا خواننده، مجبور نباشید میکروفون را به منبع صدا بچسبانید. بنابراین شما باید از نوع میکروفون مناسبی برای این کار استفاده کنید. همچنین باید آن را به گونه‌ای تنظیم کنید که به بهترین شکل صدا را ضبط کند. با ایجاد فاصله بیشتر بین منبع صدا و میکروفون یا با تعویض مدل و نوع آن، می‌توان مشکل دیستورشن صدا را حل کرد.
به عنوان مثال، قرار دادن میکروفن خازن روی یک درام می‌تواند باعث ایجاد دیستورتی صدا شود بنابراین می‌توانید آن را برای میکروفون دینامیکی عوض کنید یا در مورد کندانسورهای دیافراگم بزرگ (LDC)، آنها را چند متر دورتر از میکروفون حرکت‌ دهید. به طور کلی شما باید کم‌کم تشخیص دهید که نوع و محل میکروفون چگونه می‌تواند جلوی تحریف صدا را بگیرد.
دیستورشن از یک منبع صدا، مانند رایانه، معمولا وقتی اتفاق می‌افتد که صدای درون منبع (رایانه، پخش کننده سی دی و …) به یک سطح خروجی بالاتر از آنچه سخت افزار قادر به کنترل آن است، برسد. این مسئله به راحتی در کامپیوترها اتفاق می‌افتد زیرا دو تنظیم صدا وجود دارد که می‌توانند تغییر کنند:
• کنترل میزان صدای سیستم عامل
• کنترل میزان صدای نرم افزار مورد استفاده برای پخش صدا
حتی می‌توانید یک سطح عمیق‌تر شوید و به صدای یک آهنگ جداگانه در یک برنامه صوتی چند آهنگی نگاه کنید. با بررسی میزان صدای سیستم عامل در سطح نرمال شروع کنید، سپس به برنامه نرم افزار بروید و حجم آهنگ را بررسی کنید.

دیستورتی صدا

دیستورت شدن در بلندگوها

بلندگوها برای کنترل سطح خاصی از میزان صدا طراحی شده‌اند. به محض عبور از سطح معینی، صدا را تحریف کرده و در صورت طولانی شدن، سرانجام از کار می‌افتند. در مورد جلوگیری از دیستورشن سطح بلندگو، باید چند مورد را بدانید. حداکثر صدایی که بلندگوهای شما می‌تواند تحمل کند، متوسط صدایی است که شما در اجرا یا ضبط خود به آن نیاز دارید و بلندترین سطح صدا در اجرا هم باید در نظر بگیرید. سپس می‌توانید تعیین کنید که در چه محدوده‌ای می‌‌توانید صدا را افزایش دهید و درواقع، این فضای اصلی اندازه‌گیریِ شده، تفاوت بین صدای متوسط تولید شده از سیستم صوتی و بلندترین میزان خروجی سیستم است که بلندگو می‌تواند تحمل کند.
اگر سطح صدای شما 90 دسی بل است و بلندگوهایتان فقط می‌توانند 120 دسی بل را ساپورت کنند، بنابراین شما 30 دسی بل فضای خالی دارید. با خواندن کنتور صدا هنگام رسیدن به بلندترین قسمت از اجرا و سپس کاهش صدای برد، می‌توانید از دیستورت شدن بلندگو جلوگیری کنید. برای این کار می‌توانید از کمپرسور استفاده کنید، ولی به شرطی که بیش از حد از آن استفاده نکنید، زیرا این کار نیز می‌تواند منجر به ایجاد صدایی مخدوش شود. اگر لازم است بلندگوهای خود را تعویض کنید و در استفاده از بلندگو اکتیو یا پسیو با یک متخصص مشورت نمایید.

تجهیزات معیوب

دیستورت صدایی تولید شده توسط تجهیزات معیوب، کمی با موارد دیگر تفاوت دارد. شما باید ابتدا تاثیر حذف تجهیزات از لوازم صوتی را در نظر بگیرید. آیا حذف آن تاثیری شدید بر کیفیت صدا خواهد داشت؟ یعنی شنوندگان نبود آن وسیله را تشخیص می‌دهند؟ بنابراین با در دست داشتن این اطلاعات، شما باید تجهیزات موجود خود را ارزیابی کنید و تعیین کنید که در صورت خرابی آن قطعه خاص، چه اتفاقی می‌افتد. باید این سوال‌ها را از خودتان بپرسید که آیا باید آن را تعمیر کنم؟ یا تعویض؟ یا حتی حذف؟ سپس می‌توانید بدون کاهش در کیفیت، برنامه‌ی خود را اجرا کنید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. برای خرید انواع تجهیزات صوتی و رفع مشکلات دیستورشن، با شماره‌ی 02191016543 تماس بگیرید تا مشاوران زیکو به سوالاتتان پاسخ دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره خرید
ارسال نمایید