هنر، همیشه برای فرزند خود محرک و دلنشین است. دنیایی را تصور کنید که در آن، قواعدهای گفتاری و آوازها از بین بروند. تصور کنید یک روز از خواب بیدار میشوید و میبینید که دیگر نه صدایی مانده و نه سازی! دنیایی که دیگر حتی رادیوها و اخبار در آن بی معنا میشوند و افراد هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند و هنر موسیقی برای همیشه از روزمرگی آدمها رخت بر میبندد. برای آنکه روز به روز برای ایستادگی صدا قدم برداریم لازم دانستیم تا به نوبه خود سهم کوچکی در این امر داشته باشیم. به همین خاطر تصمیم گرفتیم در این مقاله در مورد آموزش میکروفون گذاری برای صدای وکال صحبت کنیم.
ما وظیفه داریم تا برای زنده نگه داشتن صدا تلاش کنیم. به هر طریق ممکن، حتی صدایی غیر مسلح. با ما همراه باشید با مرور تکنیکهای میکروفون گذاری خواننده.
در مرکز میکروفون آواز بخوانید| آموزش میکروفون گذاری برای صدای وکال
چه میکروفون شما یک جهته باشد (صدا را تنها از یک مکان دریافت کند) یا چند جهته (قابلیت دریافت صدا از اطراف میکروفون)، همچنان باید بتوانید در مرکز و روبروی میکروفون قرار بگیرید و شروع به خواندن کنید.
اگر از محل دقیق قرار گرفتن خود در جلوی میکروفون به گونهای دور شوید که باعث میشود صدای شما از مرکز میکروفون خارج شود، بنابراین باید منتظر افت کیفیت صدا بمانید. نگه داشتن میکروفون روی یک پایه ثابت و پشت یک پاپ فیلتر میتواند به خواننده این امکان را بدهد تا فاصله ثابتی را با میکروفون حفظ کند.
به تاثیر مجاورت در مقابل میکروفون اهمیت دهید
فاصله ایدهآل دهان تا میکروفون بسته به نوع میکروفون و میزان بلندی صدای شما متفاوت است اما معمولاً فاصله برای صدای ملایمتر «نیم اینچ» و برای تولید صدای بلندتر «تا حتی دو اینچ یا بیشتر» ایده آل است. برای میکروفونهای کاردیوید و یک جهته قاعده متفاوت است.
یعنی هرچه به قسمت نوک میکروفون نزدیکتر شوید ممکن است صدا آنبالانس و خفه شود، چرا که در قسمتهای پایینتر میکروفون بر روی تون صدا بیشتر تاکید میشود. هر چقدر که از نوک میکروفون فاصله بیشتری میگیرید باعث میشود تا آواها قابل فهمتر باشند به خصوص در یک آهنگ با ریتم تند. همچنین، اگر بین آوازها دکلمهای را زمزمه میکنید بهتر است برای حفظ وضوح گفتار، بیش از حد به میکروفون نزدیک نشوید. دقت داشته باشید که رعایت این مورد از مهمترین اصول در آموزش میکروفون گذاری برای صدای وکال به حساب میآید.
شاید به این مطلب نیز علاقمند باشید: بهترین میکروفون ها برای ضبط وکال
قرار گرفتن خوانندهها در نزدیکترین مکان ممکن به میکروفون باعث میشود تا بتوانند صدای خود را نسبت به صدای آمبیانس (صداهای محیط) به حداکثر برسانند. مراقب باشید که بیش از حد به میکروفون نزدیک نشوید چرا که این کار باعث بم شدن صدای شما خواهد شد.
سعی کنید از شیشه جلو یا پاپ فیلتر استفاده کنید
بسیاری از خوانندهها دیالوگهای عجیب و غریبی دارند که شما نمیتوانید نیمی از کلمات آنها را هنگام خواندن متوجه شوید. با این حال، برای آندسته از ما که عمری را صرف آموزش خود کردهایم تا با تلفظ واضح همه چیز آشنا شویم این موضوع ممکن است یک نقطه ضعف کوچک در هنگام خواندن جلوی میکروفون به حساب بیاید.
اینجا است که یک پاپ فیلتر یا شیشه جلو میتواند بهترین دوست شما به نظر برسد. آواهای انفجاری شبیه پرتاب هوا هستند که هنگام خواندن یا گفتن حروف بی صدا ایجاد میشوند. مانند حروف «پ یا ب».
قرار دادن یک پاپ فیلتر بین میکروفون و خواننده ـ بدون آنکه تغییری در شنیدن واژه ایجاد شود ـ مانع از این میشود تا ترکش هوا به میکروفون برخورد کرده و صدایی ناخوشایند به گوش برسد.
میکروفون را به درستی نگه دارید
میکروفون را همیشه به وسیله یک میله نگهدارنده قابل تنظیم جلوی خود قرار دهید نه به وسیله آویزان کردن آن به سر (این کار میتواند نتیجه بسیار بدی داشته باشد) و هرگز آن را مستقیما جلوی صورت خود قرار ندهید.
فعالان عرصه آموزش میکروفون گذاری برای صدای وکال پیشنهاد میدهند تا میله نگهدارنده را کمی به سمت پایین به طرف زمین و با زاویه قرار دهید. دقت کنید که نباید آن را خیلی محکم در دست بگیرید، چرا که باعث میشود تا ماهیچههای قسمت فوقانی بدن سفت شده و در نهایت در صدای شما تاثیر بگذارد. نگهدارنده را راحت ولی محکم در دست بگیرید و به آن ضربه نزنید. این عادت بدی است که بعضی از خواننده ها دارند و باعث میشود هنگام آواز خواندن صدای آزاردهندهای همچون ضربه به گوش برسد.
شاید به این مطلب نیز علاقمند باشید: میکروفون مناسب ضبط پادکست
میکروفون را در صورت لزوم روی پایه قرار دهید
گاهی پیش می آید که به دلایل فنی یا هنری، نمی توانید میکروفون را از روی پایه بردارید. در این صورت با تیم صدا یا مدیر برنامه صحبت کنید و اگر به دلایلی این اجازه به شما داده نشد به وسیله تنظیم ارتفاع پایه مطمئن شوید که نوک میکروفون کمی پایینتر از سطح دهان قرار میگیرد.
نیازی نیست تا به بدن خود کش و قوس بدهید و به خود فشار بیاورید تا صدای خود را به میکروفون برسانید بلکه این کار را با تنظیم پایه و میله قابل تنظیم انجام دهید.
ترفندهای ساده از بین بردن صداهای محیط
صداهای محیط. صداهایی که در هنگام ضبط صدا شاید خیلی کم به نظر برسد اما بعد از آنکه وکال وارد میکس شد و در آن کمپرس شد میتوانند بسیار واضح به نظر برسند. به همین دلیل بهتر است که به شیوهای از نفوذ آنها به داخل صدای وکال جلوگیری کرد.
اگر فضای آکوستیکی مانند یک اتاقک آکوستیک را در اختیار ندارید بهترین کار این است که محدوده قرار گیری در جلوی میکروفون را با پنلهای مخصوص آکوستیک که دقیقا برای همین کار ساخته شدهاند احاطه کنید.
در آموزش میکروفون گذاری برای صدای وکال پیشنهاد میشود تا بر روی قسمتهایی از کف اتاق که سختتر هستند قالیچهای پهن کنید و برای جلوگیری از پخش شدن صدای محیط، صداگیرهایی را در عقب و بغلها قرار دهید. به خاطر داشته باشید که میکروفونهای کاردیوید، بیشتر از جلو و بغلها صداها را دریافت میکنند. پس به یاد داشته باشید که حتما یک چیز جاذب صدا را در جایی که از بقیه مکانها بهتر به نظر میرسد قرار دهید.
توانایی کنترل داشتن بر تنفس
یکی از مهمترین بخشهای مربوط به میکروفون گذاری این است که بدانید کیفیت بیشتر از کمیت اهمیت دارد. روی نوع صدایی که میخواهید ایجاد کنید تمرکز کنید و اجازه دهید تا میکروفون و سیستم صوتی آن صدا را به خوبی به مخاطب منتقل کنند. این کار به خصوص در پایان جملات طولانی دقیقا همان زمانی که ممکن است از نفس بیفتید، بسیار مهم و اثرگذار است.
در حالی که هنوز نفس دارید میکروفون را نزدیک خود نگه داشته و سپس شروع به کشیدن آن به عقب کنید تا یک صدای نزولی ایجاد کنید. این کار باعث می شود تا اینگونه در ذهن مخاطب به نظر برسد که علاوه بر داینامیک فوقالعاده صدا، کنترل بالایی بر روی تنفس خود دارید اما در واقع این واقعیت را پنهان میکنید که نفس شما در حال کم شدن است و در حال از دست دادن حجم اولیه صدای خود هستید.
تنظیم درجه کپسول میکروفون
چنانچه احساس میکنید که صدا از کیفیت چندانی برخوردار نیست و صدای دریافت شده توسط میکروفون با ایراد روبرو است، کپسول میکروفون را به میزان 10 الی 20 درجه نسبت به دهان خواننده دورتر بچرخانید. این کار اگرچه صدای خواننده را مانند سابق و بهطور مستقیم به سمت میکروفون هدایت میکند اما تفاوت آن در قرار گرفتن میکروفون در جلوی دهان خواننده است. در واقع دیگر میکروفون مستقیما جلوی دهان خواننده قرار نگرفته است.
در آموزش میکروفون گذاری برای صدای وکال پیشنهاد میشود از روش دیگری استفاده کرد که البته در خصوص برخی خوانندگان کاملا جوابگو است، این است که خواننده به جای آنکه مستقیما روبهروی میکروفون بایستد، با فاصلهای در حدود 5 تا 10 سا نتیمتر در سمت دیگری از میکروفون قرار گیرد. این تکنیک باعث میشود تا از تاثیر صدای نفسهای خواننده روی رکورد جلوگیری کند و شفافیت صدای وکال را بیشتر کند.
استفاده از میکروفون مخصوص
در برخی موقعیتها استفاده از یک میکروفون داینامیک میتواند کمک کند که یک وکال پویا و شفاف را داشته باشیم یا گاهی وقتها حضور یک شخص تنظیم کننده در مقابل خواننده میتواند اجرا را به یک بند زنده نزدیکتر کند.
کلام آخر
اگر لحن صوتی بلندی دارید ممکن است میکروفونی برای شما مناسب باشد که سطح آکوستیک متوسط یا پایینتری را به صدای شما اضافه کند و به صدای شما غنا و عمق بدهد.
با این حال پیشنهاد میکنیم در این زمینه از شرکت زیکو کمک بخواهید. زیکو با بیش از 40 سال سابقه درخشان در عرصه صوت، با مدیریتی خبره و حرفهای در زمینههای تخصصی صدا و بکارگیری متخصصان و طراحان مجرب گواهینامهدار، وظیفه خود میداند تا کلیه امور مشاوره، هماهنگی و انجام خدمات فنی برای اصناف، شرکتهای پیمانکاری و مصرف کنندگان را برعهده بگیرد.
بدون دیدگاه