اگر شما در زمینه صدابرداری و آهنگسازی فعالیت دارید؛ قطعاً میدانید کمپرسور صدا چیست و چه کاربرد مهمی در بالابردن کیفیت صدا دارد. امروز در این مقاله قصد داریم تا به زبان ساده و قابل فهمی راجع به کمپرسورهای صدا، کاربردها و اجزای آن صحبت کنیم تا به درک عمیقتری از این ابزار کاربردی برسید.
قبل از اینکه به طور تخصصی درباره کمپرسورهای صدا صحبت کنیم بهتر است بدانید که تهیه این ابزار در تولید محتوای صوتی به کیفیتبخشی و ارتقای محتوا کمک شایانی میکند. پس اگر به دنبال کیفیت بالا و تأثیرگذاری بیشتر هستید تا انتها این مقاله را مطالعه کنید تا به انتخاب و بینش درستی از تهیه ابزار و تجهیزات صوتی برسید.
کمپرسور صدا چیست و چه کاربردی دارد؟
فرض کنید شما در یک استودیو آهنگسازی مشغول ضبط صداهای مختلف هستید. همگی این صداها بهتنهایی دارای دامنه صوتی طبیعی هستند؛ اما در صدابرداری به طور مداوم با میکس و هماهنگسازی چند صدا سروکار داریم. بی شک بدون کمپرسورهای صدا نمیتوانیم این امر را پیادهسازی کنیم؛ بنابراین به زبان ساده، کمپرسورهای صدا ابزاری هستند که وظیفه کنترل و کاهش دامنه داینامیکی امواج صوتی را بر عهده دارند.
در پاراگراف اول به طور کاملاً خلاصه پاسخ دادیم که کمپرسور صدا چیست؟ اما ازآنجاییکه این دستگاه یکی از مهمترین ابزار در صدابرداری و آهنگسازی است لازم است تا راجع به جزئیات و پارامترهای مختلف آن بیشتر صحبت کنیم. زمانی که امواج صوتی به گیرندههای کمپرسور وارد میشوند شما با وضوح و کیفیت صدای بالایی مواجه میشوید.
علت این اتفاق این است که کمپرسورها وظیفه حذف سیگنالهای مزاحم و همچنین کنترل سطوح مختلف صدا را بر عهده دارند. زمانی که شما به سیگنالها (فراز و نشیبهای صوتی) در نرمافزار نگاه میکنید، ممکن از برخی نواحی خطوط بلندتر و برخی کوتاهتر باشند. در قسمتهای بلندتر شما صدای قویتر دارید و برعکس. به میزان اختلافی که بین سیگنال ضعیف و قوی وجود دارد داینامیک گفته میشود. حال وظیفه اصلی کمپرسور این است که فاصله بین سیگنالهای بلند و کوتاه را کم کند. در واقع داینامیک رنج را کاهش دهد و بهمنظور تغییرات بر روی جزئیات و افزایش گیرایی صدا، آن را کنترل کند.
از وظایف دیگر یک کمپرسور مناسب، ایجاد تعادل در میزان صدای یک ترک، کاهش و محدودکردن صداهای بسیار بلند، ایجاد هماهنگی بین سیگنالها بهمنظور ظرافت محتوای صوتی و… است. اما شما برای استفاده و انتخاب یک کمپرسور باید ابتدا هدف خود را به طور کامل مشخص کنید. در ادامه مقاله به بررسی انواع کمپرسورها و اجزای مهم آن میپردازیم تا انتخاب شما به بهترین شکل صورت پذیرد.
مطالعه بیشتر: دیستورت شدن صدا چیست
اجزای کمپرسور صدا
کمپرسور صدا علاوه بر سختافزار از قابلیتهای نرمافزاری دقیقی برخوردار است. در این بخش شش مورد از پارامترهای مهم کمپرسورها را بررسی میکنیم که آشنایی با آنها از جمله شروط مهم برای استفاده درست از این ابزار است.
Threshold تعیین سطح فشردهسازی
پارامتر Threshold یا آستانه در واقع وظیفه تشخیص سیگنالهایی را دارد که طبق تنظیمات ما در دستگاه برای کنترل شدن انتخاب شدهاند. فرض کنید سطح آستانه را بر روی 10 دسیبل تنظیم کردهایم (واحد دسیبل برای اندازهگیری حجم و دامنه صدا استفاده میشود)؛ کمپرسور تنها وظیفه دارد سیگنالهای بالاتر از این سطح را فشرده کند و برای باقی سطوح فشردهسازی صورت نمیگیرد.
Knee مشخصکردن چگونگی فشردهسازی
در واقع چگونگی انتقال کمپرسور بین سیگنالهای فشرده و غیر فشرده برعهده این بخش است. بهطورکلی Knee شامل دو بخش soft و hard است که بخش soft knee اجازه میدهد تا فشردهسازی تدریجیتر ایجاد شود و همچنین عکس این قضیه برای hard knee صادق است.
Attack Time مدتزمان صرف شده برای فشردهسازی سیگنال
مدت زمانی که طول میکشد تا سیگنال به سطح آستانه برسد، از آن فراتر برود و به طور کامل فشردهسازی انجام شود را Attack Time میگویند. سریعترین زمان بین 20 تا 800 میلیثانیه و کمترین زمان نیز بین 10 تا 100 میلیثانیه است.
Release Time زمان انتشار
این پارامتر بر خلاف Attack Time مدت زمانی است که طول میکشد تا سیگنال از حالت فشرده یا ضعیف شده به حالت غیر فشرده برگردد. به زبان سادهتر، مدت زمانی که طول میکشد تا سیگنال تقویت شود. Release Time به طور قابلتوجهی طولانیتر از Attack Time است. بهطورکلی از 40-60 تا 5-2 ثانیه است.
Compression Ratio میزان تضعیف اعمال شده بر روی سیگنال
Compression Ratio در واقع نسبت میزان تضعیف اعمال شده بر روی سیگنال است. این پارامتر بسته به نوع کمپرسوری که استفاده میکنید گستره وسیعی از نسبتها را در برمیگیرد. نسبت 1 به 1 کمترین مقدار است که هیچ تضعیفی بر روی سیگنال اعمال نمیشود و بعد از خروج سیگنال از محدوده فشردهسازی، به همان صورت اولیه است.
Output Gain تقویت سیگنالهای تضعیفی
ما بهوسیله کمپرسورها سیگنالهای فشرده را تقویت میکنیم. تضعیفی که از فشردهسازی به وجود میآید خروجی ما را کاهش میدهد. Output Gain کنترلگری است که شدت سیگنال را بعد از فشردهسازی بالا میبرد تا کیفیت مطلوبی دست آید.
اینکه تنها بدانیم کمپرسور صدا چیست و چه کاربردی دارد در روند کارمان پیشرفتی حاصل نمیشود. دقت کنید که استفاده زیاد از کمپرسورها نهتنها کیفیت بخش نیست بلکه موجب خفگی صدا میشود؛ بنابراین حتماً به طور تخصصی و با مطالعه کافی از این تجهیزات استفاده کنید.
انواع کمپرسور صدا چیست؟
کمپرسورهای صدا به چهار دسته تقسیمبندی میشوند که در ادامه با انواع آن آشنا میشویم.
کمپرسورهای VCA
این کمپرسور مخفف Voltage Controlled Amplifie است که در واقع وظیفه تقویتکنندگی را بر عهده دارد. کاهش تغییر رنگ سیگنال و افزایش قدرت سیگنال از مزایای این کمپرسور است.
کمپرسورهای FET
این کمپرسورها در سازهای کوبهای، گیتار و درامز بیشتر از همه مورداستفاده قرار میگیرند؛ زیرا Field Effect Transistor بالاترین سرعت را نسبت به رنگآمیزی سیگنالها دارد.
مطالعه بیشتر: بهترین میکروفون ها برای ضبط وکال
کمپرسور صدا چیست: کمپرسورهای Opto
اگر شما به دنبال فرم دادن به سیگنالها هستید، قطعاً کمپرسورهای Opto بهترین انتخاب است. همچنین به دلیل داشتن سنسورهای نوری، قابلیت تعیین کمپرشن را دارد.
کمپرسورهای Valve
اگر به دنبال ایجاد صدای گرم و مخملی هستید میتوانید این کمپرسور را تهیه کنید؛ زیرا با وجود عنصر Valve وظیفه هدایت سیگنال به جلوی میکس بهخوبی انجام میشود.
استفاده همزمان از چند کمپرسور
اگر شما در زمینه تولید محتوای صوتی فعالیت دارید ابتدا باید بدانید که توقعات شما از کمپرسور صدا چیست؟ علاوهبر آن شما باید اهداف خود را از کیفیت نهایی محتوا مشخص کنید. اینکه شما بخواهید با ظرافت موردنظر خودتان میکس و مسترینگ را انجام بدهید؛ قطعاً به تجهیزاتی بادقت و جزئیات بیشتری نیاز دارید. علاوهبرآن باید انتظارات خود را نسبت به درآمد و بودجه خودتان دستهبندی کنید.
حال اگر شما فردی متخصص و حرفهای در زمینه صدابرداری و آهنگسازی هستید باید بدانید که در بهترین استودیوهای دنیا، همزمان از چند کمپرسور با کارایی متفاوت استفاده میکنند تا باکیفیت مورد نظرشان خروجی بگیرند. البته ممکن است در حوزه فعالیت شما خیلی از این تجهیزات کاربردی نداشته باشند؛ بنابراین امری کاملاً نسبی است و نسبت به حرفه شما متفاوت است.
جمعبندی
در این مقاله از وبلاگ زیکو سعی کردیم به طور کامل و جامع همراه با نگارشی ساده راجع به کمپرسورهای صدا صحبت کنیم. امیدواریم که تا به اینجا درک درستی پیدا کرده باشید که کمپرسور صدا چیست؟ و چه ضرورتی در صدابرداری و آهنگسازی دارد؟ قطعاً ضرورت استفاده از کمپرسورها در میکس آهنگ و صدابرداری امری غیرقابلانکار است.
شما میتوانید برای مطالعه و انتخابی مطمئنتر به وبسایت زیکو سر بزنید و بهراحتی نسبت به تجهیزات و ابزار صوتی اطلاعات کسب کنید. با انتخابی مطمئن، علاوه بر بهبود محتوای خود، گامی بزرگ در راستای آگاهی و توانایی خود برمیدارید زیرا این تجهیزات نیاز به تخصص و علم کافی دارند.
بدون دیدگاه