صدای دالبی چیست ؟


دیجیتال دالبی یک نام برای یک نوع از فناوری های فشرده سازی صدا می باشد که توسط آزمایشگاههای دالبی ایجاد شدند . در اصل نام آن تا سال 1994 ، دالبی استریو دیجیتال نام داشت . به جز Dolby TrueHD، فشرده سازی صوتی از دست رفته است . اولین استفاده از دیجیتال دالبی این بود که صدای دیجیتال را در سینماهای چاپی فیلم 35 میلیمتری ارائه دهد. در حال حاضر نیز برای برنامه های دیگر مانند پخش تلویزیونی، پخش رادیویی از طریق ماهواره ای، دی وی دی ها، دیسک های Blu-ray و کنسول های بازی استفاده می شود.

صدای دالبی در سینما

اولین فیلم برای استفاده از تکنولوژی دیجیتال دالبی در تابستان سال 1992 در تئاتر اجرا و مورد استفاده قرار گرفت . موسیقی متن فیلمهای سینمایی دالبی به صورت اپتیکی در یک چاپ 35 میلیمتری ضبط شده و با استفاده از بلوک های داده های متوالی بین هر سوراخ صدا در قسمتهای مختلف فیلم انتقال داده می شد . نرخ بیت ثابت 320 کیلوبیت در هر ثانیه استفاده می شود .یک دستگاه اسکنر (CCD) در پروژکتور تصویر یک تصویر اسکن شده از این منطقه را استخراج می کند و یک پردازنده تصویر زمینه را به هم متصل می کند و اطلاعات دیجیتال را به عنوان جریان بیت AC-3 منتقل می کند . سپس داده ها به یک منبع صوتی 5.1 کاناله رمزگشایی می شوند . تمام فیلم ها با اطلاعات دیجیتالی دالبی چاپ شده اند و موسیقی های آنالوگ استریو دالبی با استفاده از کاهش نویز Dolby SR و چاپ های مشابه به عنوان Dolby SR-D چاپ شده اند.

موسیقی صوتی آنالوگ یک گزینه عقبگرد را در صورتی که صدمه به ناحیه داده یا شکستن رمزگشایی دیجیتال اتفاق افتد را فراهم می کند ؛ تکنولوژی فوق همچنین سازگاری با پروژکتور هایی که به صدا های دیجیتالی مجهز نیستند، را نیز فراهم می کند . تقریبا تمام نسخه های سینمایی منتشر شده فعلی از این نوع هستند و همچنین ممکن است شامل داده های SDDS و یک مسیر timecode برای همگام سازی CD-ROM هایی که موسیقی متن DTS را حمل می کنند ، باشند . ساده ترین روش تبدیل پروژکتورهای موجود این است که یک صدای دیجیتال صوتی پنت هاوس را بالای سر یک پروژکتور اضافه کنید. با این حال، برای پروژکتورهای جدید، استفاده از صداهای دوگانه آنالوگ / دیجیتال در حالت صحیح نوری صدا تحت هدایت پروژکتور میسر می باشد. برای اجازه دادن به آرایش دو صدا، داده ها 26 فریم جلوتر از تصویر ثبت می شوند . اگر از یک یک هدر استفاده می‌شود، داده ها برای پردازش به حدود دوثانیه زمان نیاز دارند . این تاخیر را می توان در مراحل زمان بین سوراخ ها تنظیم کرد (حدود 10.4 میلی ثانیه). از سال 2015، صدای دالبیl در سینما به تدریج جایگزین Dolby Surround 7.1 می‌شود، فرایندی است که ممکن است تا سال 2018 طول بکشد .

یک یادداشت ویژه :

محصولات و تجهیزات صوتی زیکو ، با توجه به نیاز مشتری و بازار کشور و با استفاده از فناوری روز دنیا و با بهره گیری از طراحی مدرن در تجهیزات صوتی وارد عرصه تجهیزات موسیقی و صوتی کشور شده است که بهترین و باکیفیت ترین محصولات را بنابر تقاضای مشتریان ارائه نماید.

شماره تماس شرکت : ۳۳۹۵۸۱۹۹ (۰۲۱) – ۳۳۹۳۹۵۰۶ (۰۲۱) – ۳۳۱۱۴۷۲۵ (۰۲۱) – فکس : ۳۶۶۱۷۵۰۲ (۰۲۱)

[btn text=”وبسایت شرکت زیکو” tcolor=#FFF bcolor=#0000FF thovercolor=#FFF link=”http://www.zicoaudio.com/” target=”_self”]

 

[btn text=”کانال تلگرام شرکت زیکو” tcolor=#FFF thovercolor=#FFF link=”https://t.me/zicoaudio” target=”_self”]

 

[btn text=”کانال اینستاگرام شرکت زیکو” tcolor=#FFF bcolor=#FFA500 thovercolor=#FFF link=” https://www.instagram.com/zicoaudio/” target=”_self”]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره خرید
ارسال نمایید