تفاوت بین فرکانس UHF و VHF در میکروفن های بیسیم چیست؟

تفاوت بین فرکانس UHF و VHF در میکروفن های بیسیم چیست؟

این روزها میکروفن های بی سیم به دلیل راحتی استفاده بسیار پرطرفدار شده‌اند. این میکروفن‌ها از سه بخش اصلی فرستنده، گیرنده و میکروفون تشکیل می‌شوند. دلیل اصلی که باعث شد که این میکروفن‌ها پدید آیند، بخش فرستنده و گیرنده آنها بود. برای انتقال صدا در میکروفون بی سیم از دو فرکانس استفاده می‌شود. فرکانس VHF که فرکانس بسیار بالایی است و فرکانس UHF که یک طیف فرکانس مافوق بالا است.
بنابراین این فرکانس‌ها با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند و باعث تفاوت در ویژگی‌های میکروفون های بی سیم می‌شوند. در ادامه این مطلب از وبلاگ زیکو به بررسی تفاوت بین فرکانس UHF و VHF در میکروفن های بیسیم می‌پردازیم.

منظور از فرکانس در میکروفن ها چیست؟

هر میکروفن بیسیم یک فرکانس رادیویی مخصوص ارسال می‌کند که به آن فرکانس عملکرد گفته می‌شود. تخصیص و تنظیم فرکانس‌های رادیویی توسط سازمان‌های دولتی خاص در هر کشور تحت نظارت انجام می‌شود. در نتیجه فرکانس‌های مجاز (قانونی) و باندهای فرکانس متفاوتی در کشورها وجود دارد.
علاوه بر فرکانس، این سازمان‌های دولتی معمولا جنبه‌های دیگر تجهیزات خود، از جمله قدرت فرستنده مجاز، حداکثر انحراف، انتشارات جعلی و … را تعیین می‌نمایند. به همین علت امکان انتخاب فرکانس خاص یا باند فرکانسی خاصی وجود دارد که به طور قانونی در تمام نقاط جهان قابل استفاده باشد.
فرکانس‌های مشخصی در هر گروه برای استفاده توسط میکروفن های بی سیم و نیز سایر سرویس‌ها تعیین شده است. برای مثال در ایالات متحده، فرکانس‌های مورد استفاده برای این سیستم‌ها ممکن است به چهار گروه یا دو محدوده کلی تقسیم شوند:

  • فرکانس VHF با برد کم (49-108 مگاهرتز)
  • فرکانس VHF با برد بالا (169-216 مگاهرتز)
  • فرکانس UHF با برد کم (450-806 مگاهرتز)
  • فرکانس UHF با برد بالا (900-952 مگاهرتز)
  1. (فرکانس بسیار بالا)VHF = Very High Frequency
  2. (فرکانس فوق العاده بالا) UHF = Ultra High Frequency

 

تفاوت بین فرکانس UHF و VHF در میکروفن های بیسیم چیست؟

میکروفن UHF چیست؟

مانند فرکانس VHF، فرکانس UHF نیز حاوی چندین پهنای باند مختلف است که برای سیستم های میکروفن بیسیم استفاده می‌شود. خصوصیات فیزیکی اولیه امواج رادیویی UHF، طول موج بسیار کوتاه آنها در بازه 12 اینچ تا 24 اینچ است. بیشترین استفاده آن، طول کوتاه فرکانسی آن برای استفاده در آنتن میکروفون بی سیم UHF است. گیرنده‌های متنوع در فرکانس UHF بسیار موثرتر هستند و فاصله آنتن مورد نیاز حداقل است.
در حالی که مقررات مربوط به کاربران و صدور مجوزها در باند VHF و UHF اساسا یکسان است. برای سیگنال‌های FM در گروه UHF، پهنای باند مجاز بیشتری اشغال شده است. علاوه بر این، قدرت فرستنده تا 250 میلی وات مجاز است. سرانجام، طیف رادیویی موجود برای استفاده از سیستم میکروفن بی سیم UHF تقریبا هشت برابر بیشتر از VHF با برد بالا است.
سیستم های UHF کنونی به طور قابل ملاحظه‌ای بیش از سیستم های VHF، گران‌تر هستند. این تفاوت هزینه مربوط به آنتن‌ها، کابل‌ها و سایر لوازم جانبی و همچنین فرستنده و گیرنده اصلی است. میکروفون‌های گران قیمت و آنتن‌های کوچک UHF که نسل جدیدتری نسبت به میکروفون های VHF هستند، فرکانس کاری بسیار بالاتری دارند و در نتیجه نویز بسیار کمتری را حتی در محیط‌های بسیار پر سر و صدا دریافت می‌کنند. اگر خط دید مستقیم برای این میکروفون‌ها رعایت شود، میکروفون‌های UHF برد بهتری دارند.
کیفیت میکروفون های UHF بالا است و اغلب برای اجراهای زنده استفاده می‌شوند. میکروفون‌های بی‌سیم که در باند فرکانس UHF کار می‌کنند، دارای فرکانسی بین 300 مگاهرتز تا 3 گیگاهرتز هستند. این نوع میکروفون‌ها به دلیل قدرت خروجی بالا و احتمال کمتر از دست دادن برخی فرکانس‌های ورودی، به عنوان بهترین انتخاب برای مشاغل حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

میکروفن VHF چیست؟

اولین محدوده پهنای باند فرکانسی با برد کم VHF، برابر با 49 مگاهرتز است. این منطقه نه تنها با میکروفن های بی سیم ارزان قیمت بلکه با تلفن‌های بی سیم، رادیو و رادیو کنترلر، کنترل می‌شود. منطقه 54-72 MHz توسط کانال‌های تلویزیونی VHF 2 – 4 اشغال شده است. 76 تا 88 مگاهرتز به کانال‌های تلویزیونی VHF 5 و 6 اختصاص داده شده است. 88 تا 108 مگاهرتز، به گروه رادیویی FM تجاری داده شده است.
محدودیت انحراف قابل قبول (معمولا تا 15 کیلوهرتز) می‌تواند صوتی با کیفیت بالا را در خود جای دهد. این همان انحراف برای پخش رادیو FM است. مدل‌های VHF معمولا ارزان‌تر از میکروفون‌های UHF هستند و این عمدتا به دلیل فرکانس کاری پایین‌ترشان است. فرکانس کاری، بستر الکترومغناطیسی است که فرکانس‌ها روی آن ارسال می‌شوند و معمولا زیر 300 مگاهرتز است.
با توجه به اینکه میکروفون های VHF یا آنتن بلند تحمل فواصل طولانی بین فرستنده و گیرنده را ندارند، ولی در محیط‌هایی که دید مستقیمی وجود ندارد و معمولا یک دیوار در خط دید قرار می‌گیرد، نسبت به UHF بهتر کار می‌کنند.
اما اگر مراقب نباشید و در محیطی هستید که ترافیک فرکانس بالا یا تجهیزات مغناطیسی زیاد است، آنها نویز را می‌گیرند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که میکروفون های VHF ممکن است برای مدارس و ادارات و سیستم‌های پیجینگ مناسب‌تر باشند.
در واقع، در حالی که میکروفون های بی سیم UHF با کیفیت هستند، اما تنها گزینه نیستند. از آنجایی که در برخی مکان‌ها مانند مساجد، اتاق‌های کنفرانس و جاهایی که کیفیت صدا اهمیت زیادی ندارد، میکروفون‌های بی‌سیم VHF با امواجی بین 30 تا 300 مگاهرتز استفاده می‌شوند.

میکروفن VHF چیست؟

تفاوت میکروفون های بی سیم UHF و VHF چیست؟

UHF و VHF نام‌های مختلفی دارند، زیرا در باندهای مختلف طیف FM کار می‌کنند. سیستم های میکروفون بی سیم UHF در باند 470 مگاهرتز تا 698 مگاهرتز کار می‌کنند. باند موسوم به 700 مگاهرتز – بین 698 تا 806 مگاهرتز – به دلیل قوانین FCC صادر شده در سال 2010 از دسترس خارج است.
با اینکه برخی از سیستم‌های میکروفون بی‌سیم دیجیتال از فرکانس‌های بین 902 تا 928 مگاهرتز استفاده می‌کنند، اما این انتخابی ضعیف برای میکروفون‌های بی‌سیم آنالوگ است، زیرا این طول موج توسط بسیاری از دستگاه‌های بی‌سیم خانگی اشغال می‌شود. باند VHF بین 150 تا 216 مگاهرتز گسترده است، همان فرکانس‌هایی که در قدیم کانال‌های تلویزیونی 7 تا 13 داشتند.
سیستم های بی سیم در باندهای UHF و VHF هر کدام مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. سیستم‌های میکروفون بی‌سیم UHF معمولا دارای dropout zones کمتری هستند و صدای واضح‌تری را نسبت به سیستم‌های VHF تولید می‌کنند. منظور از dropout zones، منطقه‌ای است که میکروفن در آن کار نمی‌کند.
از سوی دیگر، سیستم های UHF به انرژی بیشتری نیاز دارند. این بدان معناست که باتری‌های دستگاه زودتر از سیستم‌های VHF تمام می‌شوند. به علاوه، اگر سیستم میکروفون بی‌سیم شما قدیمی‌تر است و در باند 700 مگاهرتز کار می‌کند، به کار بردن سیستم بی‌سیم UHF غیرقانونی است و می‌تواند جریمه‌های سنگینی را برای شما به همراه داشته باشد.
مزیت اصلی سیستم های میکروفون بی سیم VHF این است که هزینه ساخت کمتری دارند. در ضمن همانطور که گفته شد، عمر باتری سیستم های بی سیم VHF طولانی‌تر است. با این حال، سیستم‌های میکروفون بی‌سیم VHF به دلیل مصرف کم انرژی، در برابر تداخل نویز آسیب‌پذیرتر هستند. در نهایت، آنها dropout zones بزرگ‌تری دارند، این بدان معنی است که شما باید فرستنده را در مسافت طولانی (بدون حذف نویز یا صدای اضافه) حرکت دهید تا عملکرد مناسب را تنظیم کنید.

بنابراین کدام میکروفون بهتر است؟

ما تا به اینجا درباره تفاوت UHF و VHF صحبت کردیم، ولی شاید این سوال برایتان پیش آید که میکروفن بی سیم با کدام فرکانس مناسب‌تر است؟ ما در اینجا پاسخ این سوال را می‌دهیم:

تفاوت میکروفون های بی سیم UHF و VHF چیست؟

میکروفون UHF را انتخاب کنید، اگر:

  • با میکروفون بی سیم خود در شهرهای مختلف کار خواهید کرد. (استفاده از مناطق مختلف بسته به شرایط تداخل رادیویی)
  • به صورت همزمان از بیش از 4 میکروفون استفاده می‌کنید.
  • می‌توانید پول بیشتری برای خرید میکروفن بی سیم پرداخت کنید.

میکروفون VHF را انتخاب کنید، اگر:

  • شما در یک زمان از سیستم بی سیم کمتری استفاده می‌کنید.
  • شما از دستگاه خود در محیطی عاری از امواج رادیویی و تداخلات استفاده می‌کنید.
  • شما باید از میکروفون خود در موقعیت‌هایی خارج از خط دید مستقیم بین فرستنده و گیرنده استفاده کنید.
  • عمر طولانی باتری برای شما اهمیت دارد.
  • اگر بین گیرنده و فرستنده دید مستقیم ندارید.
  • و در نهایت، زمانی که بودجه شما محدود است.

خرید انواع میکروفن بیسیم از زیکو

خرید انواع میکروفن بیسیم از زیکو

چنانچه قصد خرید میکروفون بی سیم را دارید، ما در زیکو انواع میکروفون با قیمت مناسب را عرضه می‌کنیم. شما می‌توانید وارد سایت شوید و از بین همه محصولات با قیمت‌ها و ویژگی‌های متفاوت، محصول مورد نظرتان را تهیه کنید. همچنین در صورت داشتن هر گونه سوال درباره فرکانس میکروفون های بیسیم، می‌توانید با شماره 02191016543 تماس بگیرید و توسط کارشناسان مجرب راهنمایی شوید.

1 دیدگاه

  • داداش مطالبت جالب بود. عبور از مانع ،کیفیت بالا و برد کم میشه ‏uhf‏ و بلعکس برد زیاد کیفیت متوسط ‏روبه کم و عدم توانایی عبور از موانع از خصوصیات ‏vhf‏ است .درمورد بیسیم و مجوز ها هم این مطلب ‏صدق میکنه .‏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره خرید
ارسال نمایید