فیدبک میکروفون چیست؟راه حل های از بین بردن فیدبک میکروفون

کنترل فیدبک آکوستیک

کنترل فیدبک میکروفن اهمیت زیادی در سیستم صوتی انواع مکان‌ها دارد. زیرا اگر شما هزینه زیادی هم کنید، ولی صدای سیستم صوتی به خوبی پخش نشود، تمام زحماتتان به هدر می‌روند. متاسفانه برخی از افراد با فیدبک میکروفن در سیستم صوتی آشنایی ندارند و این مشکل صداهای ناخوشایندی را در مکان مورد استفاده آنها ایجاد می‌کند.

بنابراین اگر شما می‌خواهید بدانید که فیدبک چیست و چطور باعث ایجاد نویز میکروفن می‌شود، در این مطلب همراه وبلاگ زیکو باشید و راه‌های رفع آن را هم یاد بگیرید.

فیدبک چیست؟

فیدبک زمانی رخ می‌دهد که صدای تقویت شده از هر بلندگو، دوباره وارد سیستم صوتی شود و از طریق هر میکروفون دوباره و دوباره تقویت شود. همه ما این صدای تقریبا مداوم را شنیده‌ایم که از یک رنج خفیف تا صدایی پر سر و صدا متغیر است و گوش را آزار می‌دهد.

چه چیزی باعث ایجاد فیدبک میکروفن می‌شود؟

ساده‌ترین سیستم PA شامل یک میکروفون، آمپلی فایر و یک یا چند بلندگو است. هر زمان که شما این سه جز را داشته باشید، می‌توانید کار کنترل آکوستیک را عملی کنید. فیدبک هنگامی اتفاق می‌افتد که صدای بلندگوها به میکروفون برگردد و دوباره تقویت شده و از طریق بلندگوها ارسال شود.
برای مثال فرض کنید که میکروفون را در مقابل بلندگو قرار داده‌اید؛ اگر به میکروفون ضربه بزنید، صدای ضربه از طریق آمپلی فایر عبور می‌کند. سپس از بلندگو خارج می‌شود و دوباره به میکروفن برمی‌گردد. این حلقه فیدبک به سرعت اتفاق می‌افتد تا فرکانس خود را ایجاد ‌کند. این موج صدای زنگ را تولید می‌کند و یک نوسان موجب ورود صدا به میکروفون می‌شود. چنانچه میکروفون را به بلندگو نزدیک کنید، از منبع صدا دور باشد یا اینکه صدای میکروفون را خیلی بالا ببرید، همه‌ی این‌ها احتمال ایجاد مشکلات فیدبک را افزایش می‌دهد.

بررسی کنترل فیدبک میکروفن

گاهی خواننده‌ها و مداحان دست خود را در اطراف میکروفن قرار می‌دهند، زیرا فکر می‌کنند که به نظر صدای بهتری به گوش می‌رسد. ولی این باعث می‌شود که میکروفن صدای وحشتناک و بسیار حساسی نسبت به فیدبک داشته باشد. مهم‌تر از همه اینکه، ماهیت هدایت میکروفون را تغییر می‌دهد و آن را اساسا به یک میکروفون همه جانبه تبدیل می‌کند.

شما می‌توانید از یک ترفند هم استفاده کنید، یعنی همه چیز را از 800 هرتز تا 2 کیلو هرتز قطع کنید و سپس آن را فشرده‌سازی کنید. در این صورت، صدای زنگ از بین برود و صدای خواننده هنوز هم قابل فهم باشد. اما فراموش نکنید، بهترین کاری که برای کنترل فیدبک در یک سیستم صوتی باید انجام دهید، این است که همه چیز را پایین آورید.

در یک سیستم که به خوبی طراحی شده باشد و برای مارک‌های معروف و پرقدرت، معمولا فیدبک اتفاق نمی‌افتد. مگر اینکه میکروفون را به یک مانیتور متصل کنید. حتی در این صورت هم تا زمانی که خوانندگان مراقب باشند، همیشه میکروفن خود را از مانیتورها دور نگه دارند یا به طور خاص انتهای میکروفن را در مقابل مانیتور بگذارند، مشکلی ایجاد نمی‌شود. هنگامی که این راه‌حل‌ها جواب ندادند، گام بعدی این است که به سوی اکولایزرها و گیرنده های فیدبک خودکار برویم.

 

راه های کنترل فیدبک میکروفن

برای جلوگیری از ایجاد فیدبک، راه‌های مختلفی وجود دارند که برخی از مهمترین آنها عبارت‌اند از:

1. استفاده از تکنیک زنگ زدن خارجی

یکی از تکنیک‌های معمولی که برای کنترل فیدبک در یک سیستم صوتی توسط مهندسان صدا استفاده می‌شود، زنگ زدن خارجی نام دارد. در واقع می‌توان آن را استفاده از یک اکولایزر گرافیکی برای کاهش میزان فرکانس های فیدبک دانست.

برای استفاده از این تکنیک، سطح سیستم را تا زمانی که شروع به شنیدن فیدبک می‌کنید، به آرامی افزایش دهید. حالا به سمت اکولایزر بروید و فرکانس را تقریبا 3 دسی بل پایین بیاورید. اگر فیدبک مانند یک بوق بود، سعی کنید که آن را در محدوده 250 تا 500 هرتز قطع کنید. زیرا ممکن است تن آواز حدود 1 کیلوهرتز باشد. صدای مانند جیغ بیشتر از 2 کیلوهرتز است و فیدبک باید بسیار کمتر از 80 هرتز یا بیشتر از 8 کیلوهرتز باشد.

به طور کلی، این کار برای تقویت یک سیستم صوتی ضروری است. پس از قرار دادن اولین فیدبک فرکانس تا زمانی که فرکانس بعدی شروع به زنگ زدن کند، باید سیستم شروع به کار کند. گام‌های فوق را تا زمانی که به سطح مورد نظر برسید، تکرار کنید؛ اما بیش از حد آن را انجام ندهید. به یاد داشته باشید که اکولایزرها تنها می‌توانند حداکثر افزایش سطح 3 تا 9 دسی بل را فراهم کنند.

2. کاهش دهنده های فیدبک اتوماتیک

در بخش قبل در مورد اکولایزر صحبت کردیم. اما یادتان نرود که EQ در آن فرکانس می‌تواند باعث تغییر درجه صدا شود. اعضای گروه باید از گوش خود محافظت کنند و البته فورا صدا را کاهش دهند تا مشکل بلافاصله حل شود.

کاهش دهنده های فیدبک اتوماتیک در برنامه های میکروفون بی سیم بسیار مفید هستند و به خاطر داشته باشید که قرار دادن میکروفون برای از بین بردن فیدبک بسیار مهم است. اگر خواننده به یک بلندگو نزدیک شود، آن وقت می‌توان از فیدبک نتیجه گرفت. یک گیرنده فیدبک خوب می‌تواند سریع‌تر از یک مهندس صدا، فیدبک را از بین ببرد.

کنترل فیدبک

برای قطع کردن حلقه بازخورد، به نکات زیر توجه کنید:

  • میکروفون را به منبع صدای مورد نظر نزدیک کنید.
  • از میکروفون جهت‌دار استفاده کنید تا میزان دریافتی قبل از فیدبک را افزایش دهید.
  • تعداد میکروفون‌های روشن را کاهش دهید و میکروفون‌هایی که در حال استفاده نیستند را خاموش کنید.
  • کنترل‌های صدا را به طور یک دفعه افزایش ندهید.
  • سعی کنید میکروفون و بلندگو تا آنجا که ممکن است از یکدیگر فاصله داشته باشند.
  • خروجی بلندگو را پایین بیاورید، بلندگو را از میکروفون دور کنید.
  • هر بار که این فاصله را دو برابر کردید، خروجی سیستم صوتی را می‌توانید به 6 دسی بل افزایش بدهید.
  • بلندگو را به شنونده نزدیک کنید.
  • هر بار که این فاصله تقریبا نصف شد، خروجی سیستم صدا را به 6 دسی بل افزایش دهید.
  • در صورت امکان از اتاق آکوستیک استفاده کنید.

خرید انواع تجهیزات صوتی از زیکو

اگر به دنبال خرید تجهیزات صوتی مثل میکروفن و بلندگو هستید، کافیست وارد سایت زیکو شوید و به طیف وسیعی از محصولات دسترسی پیدا کنید. ما انواع تجهیزات صوتی را در برندهای مختلف و با بهترین قیمت عرضه می‌کنیم. همچنین به شما پیشنهاد می‌دهیم برای نصب انواع سیستم صوتی و انجام فیدبک، با شماره 02191016543 تماس بگیرید. کارشناسان زیکو سابقه‌ی زیادی در این زمینه دارند و شما را به خوبی راهنمایی می‌کنند.

Zicoمشاهده نوشته ها

شرکت زیکو ، سالهاست در حوزه تجهیزات صوتی فعالیت دارد و توانسته خدمات کم نظیری را به مشتریان خود ارائه دهد. برخی از محصولات زیکو: باند اکیتو، باند پسیو، انواع میکروفن، رومیزی، یقه ای، بیسیم، باسیم، انواع آمپلیفایر و...

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره خرید
ارسال نمایید