تفاوت میکروفن بیسیم آنالوگ با میکروفن بی سیم دیجیتال

میکروفون بی سیم دیجیتال

در دنیای صوت، همواره استفاده کنندگان از تجهیزات صوتی به دنبال بررسی تفاوت‌ها هستند و بهترین‌ها را می‌خواهند. در این میان افراد زیادی هستند که سوالاتی درباره تفاوت میکروفون های بی سیم دیجیتال و آنالوگ دارند. شاید پیش‌تر دنیای میکروفون ها خیلی گسترده نبود، ولی این روزها مدل‌های زیادی عرضه می‌شوند. اگر شما هم از انواع میکروفن های بی سیم استفاده می‌کنید و دوست دارید بدانید که مدل دیجیتال بهتر است یا آنالوگ، در ادامه همراه ما باشید.
ما در این مطلب از وبلاگ زیکو قصد داریم تفاوت های میکروفون های بی سیم آنالوگ و دیجیتال را به شما معرفی کنیم تا با دیدی بهتر دست به خرید بزنید. همچنین شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی این میکروفون ها و انواع تجهیزات صوتی، با شماره 02191016543 تماس بگیرید تا مشاوران زیکو شما را راهنمایی کنند.

میکروفون بی سیم دیجیتال چیست؟

بگذارید اول میکروفون بی سیم دیجیتال را برای شما تعریف کنیم. یک میکروفون بی سیم دیجیتال سعی می‌کند صدا را به عنوان یک سیگنال دیجیتال رمزگذاری کند. این سیگنال از طریق هوا ارسال می‌شود و توسط گیرنده آن، یعنی جایی که سیگنال به صدا تبدیل می‌شود، دریافت می‌گردد. در مقابل، میکروفون بی سیم آنالوگ برای فشرده سازی سیگنال از میکروفون و گسترش دوباره آن در گیرنده، از کامپاندینگ استفاده می‌کند. این فرایند به حداکثر رساندن دامنه دینامیکی سیگنال صوتی و به حداقل رساندن نویز کمک می‌کند. پس با این دو آشنا شدیم و در ادامه به تفاوت‌هایشان می‌پردازیم.

میکروفون های بی سیم دیجیتال و آنالوگ چه تفاوتی باهم دارند؟

1. کیفیت صدا

شاید به راحتی نتوان تعیین کرد که کدام یک از نظر صوتی بهتر است، زیرا متغیرهای زیادی در این موضوع موثر هستند. به طور کلی، میکروفون های بی سیم دیجیتال دامنه دینامیکی بهتر و فرکانس خوبی را ارائه می‌دهند. این بدان دلیل است که سیستم های بی سیم آنالوگ، باید قبل از انتقال صدا بر روی موج رادیویی، دامنه دینامیکی صدا را دچار فشرده سازی کنند.
سپس، هنگامی که سیگنال فشرده به گیرنده رسید، سیگنال دوباره به یک سیگنال صوتی فشرده نشده و آماده برای استفاده گسترش می‌یابد. سیستم های دیجیتال بی سیم پیشرفته تر، معمولا در انجام فرآیند فشرده سازی سیگنال بهتر عمل می‌کنند. در نتیجه بیشتر مشکلات مربوط به این عمل در میکروفن های ارزان آنالوگ دیده می‌شود.
در نتیجه به نظر می‌رسد صدای ارائه شده توسط میکروفون بی سیم دیجیتال به طور قابل توجهی بهتر از هر میکروفون بی سیم آنالوگ است. باید حتما به این موضوع دقت زیادی داشته باشید، زیرا بهترین کیفیت صدا در گیرنده شما باعث می‌شود که تجهیزات دیگر و حتی کل سیستم صوتی شما همیشه بدرخشد.

2. تاخیر

یکی دیگر از ویژگی‌های دیگر سیستم های دیجیتالی که باعث نگرانی استفاده کنندگان می‌شود، تاخیر است. البته در میکروفون های بی سیم آنالوگ این تاخیر معمولا صفر است. در حالی که میزان تاخیر در یک سیستم دیجیتال بسته به کیفیت پردازش، می‌تواند متفاوت باشد. مقدار کمی تاخیر، بسته به نوع کاربرد می‌تواند طبیعی و قابل درک به نظر برسد.
در برنامه‌های کنفرانس، تاخیرهای 15 میلی ثانیه یا بیشتر معمول و قابل قبول است. از طرف دیگر، اجرای زنده کاملا عملکردی متفاوت دارند و هر گونه تاخیر، آسیب زیادی به عملکرد آن می‌زند. تاخیرِ کم نیز برای سازهایی مانند گیتار اهمیت دارد، چون که یک تاخیر می‌تواند صدا را دیرتر پخش کند و در ضبط و پخش مشکل ساز شود. پس هنگام انتخاب سیستم دیجیتال، به مقدار تاخیر آن بسیار توجه کنید.
تاخیر صدا یکی از تفاوت های میکروفن های بی سیم آنالوگ و دیجیتال است و شما اگر قادر به تشخیص آن نیستید، بهتر است که از متخصصین این حوزه کمک بگیرید. بنابراین با توجه به نکات گفته شده، احتمالا تاخیر تنها نقطه ضعف سیستم بی سیم دیجیتال است. ولی امروزه به لطف تراشه های قدرتمند و سریع، می‌توانید در بهترین میکروفون ها بی سیم دیجیتال تنها چند میلی ثانیه زمان را از دست بدهید و تاخیر داشته باشید.

3. تداخل فرکانسی

اگر بخواهیم تداخل فرکانسی را مورد بررسی قرار دهیم، باید بدانیم که میکروفون در چه محدوده‌ فرکانسی کار می‌کند و اینکه آیا سیستم از نظر طیفی کارآمد است یا خیر. به عنوان مثال، میکروفون های بی سیم دیجیتال و آنالوگ هر دو قادرند تا در محدوده باند UHF (470 – 865 مگاهرتز) کار کنند. اما میکروفون های بی سیم دیجیتال در این فضا کارآیی طیفی بسیار بیشتری را فراهم می‌کنند. یک سیستم بی سیم دیجیتال را در محدوده 2.4 گیگاهرتز در نظر بگیرید. این سیستم‌ها به طور معمول می‌توانند 4-5 سیستم سازگار را کنترل کنند. این مقدار بسیار کمتر از مدل بی سیم آنالوگ است.
جدا از همه تفاوت‌ها در بهره وری، توجه به این نکته مهم است که تداخل فرکانسی می‌تواند برای هر دو میکروفون های بی سیم آنالوگ یا دیجیتال اتفاق بیفتد. در هر دو مورد، هماهنگی و برنامه‌ریزی مناسب فرکانس در فضای UHF ضروری است. در ضمن انتخاب مجموعه‌ای از فرکانس‌ها که با هم تداخل ندارند را انتخاب کنید تا از تداخل در پخش تلویزیونی و سایر منابع بی سیم UHF خودداری شود. امروزه نرم‌افزارهای مختلفی هستند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.
سیستم های دیجیتال فقط از کد باینری استفاده می‌کنند و مانند مدل آنالوگ به فضای زیادی در اطراف فرکانس منتقل شده نیازی ندارند. در نتیجه، میکروفون های بی سیم دیجیتال حرفه ای، با فاصله کمتری بین فرکانس‌ها به طور قابل اعتماد کار می‌کنند و سیستم‌های بیشتری مجاز به کار همزمان در همان مکان هستند.

میکروفون بیسیم آنالوگ

4. امنیت با رمزگذاری

اگر امنیت سیگنال برای شما اهمیت زیادی دارد، پس باید حتما از میکروفن های بی سیم دیجیتال استفاده کنید. زیرا این سیستم‌ها قادر به رمزگذاری هستند. بیشتر سیستم های بی سیم دیجیتال از رمزگذاری بیتی استفاده می‌کنند که به طور گسترده‌ای امن‌ترین استاندارد رمزگذاری محسوب می‌شود. سیگنال‌های دیجیتال می‌توانند رمزگذاری شوند که کاملا با عملکرد مدل آنالوگ فرق دارد. میکروفونی که قابلیت رمز گذاری داشته باشید، صدا را به شکل امن و پایدار انتقال می‌دهد.

5. هماهنگی سهولت فرکانس

سیستم های دیجیتال، در برابر فعل و انفعالات فرکانس‌های عملیاتی حساس نیستند و رفتار بسیار قابل پیش بینی‌تری دارند. بسیاری از سیستم‌های دیجیتال اسکن و هماهنگی فرکانس خود را انجام می دهند.

6. بهره وری انرژی

میکروفون دیجیتال بی سیم به روشی کارآمدتری کار می‌کند، به انرژی کمتری نیاز دارد و در نتیجه عمر باتری را افزایش می‌دهد.

خرید میکروفون های دیجیتال یا آنالوگ

این نکات برخی از مهمترین تفاوت های میکروفون های بی سیم آنالوگ و دیجیتال بودند. پس شما باید با توجه به مکان مورد استفاده و برنامه‌ی مورد نظر چیزی را که برایتان خوب است انتخاب کنید. جهت خرید میکروفون، پیشنهاد می‌کنیم با شماره 02191016543 تماس بگیرید. مشاوران زیکو به خوبی شما را راهنمایی می‌کنند و می‌توانید بهترین مدل را خریداری نمایید.

Zicoمشاهده نوشته ها

شرکت زیکو ، سالهاست در حوزه تجهیزات صوتی فعالیت دارد و توانسته خدمات کم نظیری را به مشتریان خود ارائه دهد. برخی از محصولات زیکو: باند اکیتو، باند پسیو، انواع میکروفن، رومیزی، یقه ای، بیسیم، باسیم، انواع آمپلیفایر و...

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره خرید
ارسال نمایید