سیستم های پیجینگ(Paging Systems) چیست؟

سیستم پیجینگ

سیستم پیجینگ


سیستم پیجینگ در دنیای امروز یک ضرورت محسوب می‌شود. مثلا فرض کنید در بیمارستان، مدرسه یا یک شرکت، اتفاق اضطراری رخ بدهد، چطور بدون پیجینگ باید همه را مطلع کرد؟ در این حالت اصلا امکان‌پذیر نیست که با همه تماس بگیرید و هزینه و وقت زیادی هم می‌خواهد. بنابراین نصب سیستم پجینگ به شما کمک زیادی می‌کند.
ما نیز در این مطلب از وبلاگ زیکو قصد داریم به شما بگوییم که سیستم پیجینگ چیست و چه مزایای دارد. همچنین تجهیزات اصلی آن را نیز معرفی می‌کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

سیستم پیجینگ چیست؟

به زبان ساده، سیستم پیجینگ یک سیستم عمومی است که برای اطلاع‌رسانی یا احضار مردم استفاده می‌شود. در ساختمان‌های بزرگ، این سیستم معمولا به بعضی از مناطق تحت پوشش تقسیم می‌شود. مثلا سیستم‌های تلفنی کلیدی معمولا از پیجینگ صوتی استفاده می‌کنند که به کاربر مجاز اجازه می‌دهد تا از طریق بلندگوها باقی افراد را مطلع کند.
این سیستم امکان برقراری ارتباط یک طرفه با مخاطبان زیادی را فراهم می‌کند. صرف نظر از منبع پخش، سیستم پیجینگ یک طرفه به بلندگو اجازه می‌دهد تا دستورالعمل‌های شفاف و روشن را در سراسر مرکز ارائه دهد. فرد می‌تواند پیامی را با تلفن اعلام کند و سپس آن پیام از طریق شبکه بلندگو پخش می‌شود. همچنین پیام‌ها می‌توانند در زمان دیگری ضبط و پخش شوند.
سیستم پیجینگ بستری را به‌وجود می‌آورد که می‌توانید پیام‌های ضبط شده را در ساختمان‌های کوچک و بزرگ پخش کنید. این ساختمان می‌تواند یک مدرسه، فروشگاه خرده فروشی، شرکت یا حتی بیمارستان باشد. این یک روش برای ارسال پیام به چند نفر و به طور همزمان است، بدون نیاز به این‌که با تک‌تک این افراد تماس برقرار کنید.

مزایای سیستم پیجینگ

1. بهترین وسیله ارتباطی در مواقع اضطراری: در موارد اضطراری، خصوصا در مواردی که پای امنیت و ایمنی در میان است، نصب سیستم پیجینگ می‌تواند مزایای زیادی را نسبت به سایر ابزارهای ارتباطی ارائه دهد.
2. هزینه کمتر: سیستم پیجینگ هزینه نگهداری کمی دارد. به‌علاوه، می‌توانید از آن برای مدت طولانی و بدون هزینه‌های جاری قابل توجه استفاده کنید.
3. هدف‌گذاری راحت‌تر: یکی دیگر از مزایای سیستم پیجینگ این است که می‌تواند پیام‌های هدفمند را برای مخاطبان مشخص ارسال کند. این کار با زون‌بندی و ارسال پیام مشخص شده به یک منطقه خاص، انجام می‌شود. به‌طوری که یک بخش از شرکت صدا را می‌شوند و برای افراد دیگری که علاقه‌ای به شنیدن پیام ندارند، هیچ مزاحمتی پیش نمی‌آید.
4. تحویل بهتر پیام: وقتی ما برای کارمندان یا افراد دیگر، پیام و ایمیل می‌فرستیم یا با آن‌ها تماس می‌گیریم، ممکن است آن‌ها را نادیده بگیرند. شاید هم به دلیل برخی از مشکلات شبکه، پیام به دست افراد نرسد. اما با راه اندازی سیستم پیجینگ حرفه ای، پیام بلند و واضح است و خیلی سریع به گوش افراد مورد نظر می‌رسد.

کاربردهای سیستم پیجینگ

همان‌طور که عنوان شد، از سیستم های پیجینگ می‌توان برای ارسال پیام‌های مختلف استفاده کرد. متداول‌ترین نمونه آن هم ارتباط سریع بین کارمندان در یک محیط خرده فروشی است. مثلا صندوقدار یک فروشگاه بزرگ، می‌تواند برای پاسخگویی به سوالات مشتری از بخش دیگری درخواست کمک کند. در یک مثال مشابه، یک مرکز تولیدی بزرگ می‌تواند کارمندی را که یک تماس ورودی دارد، پیج کند و به او اطلاع بدهد.
یکی از مهمترین موارد طراحی سیستم پیجینگ، هشدار به کارمندان در مورد آتش‌سوزی یا موارد اضطراری دیگر است. در این سناریوها، هیچ وسیله‌ی موثرتری برای برقراری ارتباط سریع با نیروی کار شما وجود ندارد. از دیگر مواردی که پیجینگ در آن خیلی اهمیت دارد، بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها هستند. در این ساختمان‌ها از یک زون‌بندی خیلی قوی‌ای استفاده می‌شود تا پیام‌های یک بخش، موجب آزار بخش دیگر نشود.

اجزای سیستم پیجینگ

سیستم های پیجینگ با توجه به ساختمان مورد نظر، به تجهیزات مختلفی نیاز دارند. ولی به‌طور کلی برخی از لوازم در آن‌ها مشترک‌اند و باید همه را از بهترین مارک‌ها تهیه کنید. این تجهیزات عبارتند از:
1. میکروفون رومیزی:

وقتی فردی قصد پیام‌رسانی داشته باشد، ابتدا باید از یک میکروفون استفاده کند. بهترین نوع برای این هدف، یک مدل رومیزی است که با بخش دهانی خود انعطا‌ف‌پذیری بالایی را به وجود می‌آورد. از دیگر مزایای میکروفون رومیزی می‌توان به قابلیت اتصال به وای‌فای هم اشاره کرد، پس بدون مزاحمت سیم‌ها، می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. البته مدل میکروفن سیمی هم کاربرد دارد، ولی باید مراقب به‌هم ریختگی‌های آن باشید تا به پای افراد گیر نکند.

2. بلندگو
جهت خرید بلندگوهای پیجینگ باید به نوع ساختمان توجه کنید. بهترین مدل آن‌ها بلندگوی سقفی است که در 2 مدل توکار و روکار به‌فروش می‌رسد. این باندها به راحتی در داخل یا بر روی سقف قرار می‌گیرند و هیچ مزاحمتی هم ایجاد نمی‌کنند. علاوه بر این، شما می‌توانید از بلندگوهای دیواری و ستونی استفاده کنید. آن‌ها بر روی پایه قرار گرفته و در زوایای مختلفی تغییر جهت می‌دهند.
هنگام خرید باند، حتما مدل مناسب و مرغوبی را تهیه کنید. زیرا صدایی که با قطع و وصلی و نویز پخش شود، یا ولوم آن به اندازه‌ی کافی نباشد، موجب آزار رسیدن به گوش دیگران می‌شود. همچنین پیام‌ها به‌درستی پخش نمی‌شوند و افراد پیغام را دریافت نمی‌کنند.

3. آمپلی فایر
همان‌قدر که شما برای خرید بلندگو بودجه کنار می‌گذارید، به همان مقدار هم باید به فکر آمپلی فایر حرفه ای باشید. زیرا سیگنال‌های صوتی معمولا در حد استانداری قرار ندارند و اگر آن‌ها را بهبود نبخشیم، با کیفیت پایین و نویز به گوش می‌رسند. این‌ها در توان‌های مختلفی به فروش می‌رسند و باید با بلندگو هماهنگ شوند. البته برای هر بلندگو شما به تقویت‌کننده نیاز ندارید، زیرا برخی از آن‌ها دارای چندین ورودی هستند و از باندهای مختلفی پشتیبانی می‌کنند.

 

انواع سیستم های پیجینگ

سیستم های پیجینگ دو نوع می باشند :

سیستم های پیجینگ دستی : در یک سیستم پیجینگ دستی، یک پیام از طریق تماس تلفنی توسط اپراتور پیگیری ارسال می شود.

سپس پیام توسط اپراتور به شبکه پیجینگ ارسال می شود.

سیستم های پیجینگ خودکار : در یک سیستم پیغام خودکار، درخواست های ورودی به طور خودکار توسط ترمینال پیجینگ پردازش می شوند و سپس این اطلاعات به پیجر منتقل می شود.

سیستم های پیکربندی خودکار در اغلب موارد استفاده می شود.

پیغام ها در سیستم پیجینگ

یکی از چهار نوع از پیام های اطلاعاتی زیر می تواند در یک سیستم پیجینگ تحویل داده شود.

• پیام زنگ هشدار

• پیام صوتی

• پیام دیجیتالی

• پیام متنی

پیام زنگ هشدار : در پیام هشدار ، یک شماره تلفن اختصاصی به گیرنده اختصاص می یابد.

پیجر باعث شماره گیری می شود.

برای تولید پیام های نوع صدا، مزیت صدای پیجینگ این است که از مقدار کمی زمان پخش استفاده می کند .

پیام صوتی : در پیام صوتی، پس از صدای بوق می توانید یک پیام صوتی را در بعضی از سیستم های پیجینگ صدا ارسال کنید .

پیام دیجیتالی : در پیام رشته دیجیتال، گیرنده یک پیمایش عددی است.

رشته می تواند شماره تلفن تماس گیرنده یا پیام کد شده باشد.

این پیام کد شده بر اساس درخواست مرکز تماس توسط مرکز پیمایش ایجاد می شود و توسط کدبندی ساخته شده به پیجر رمزگشایی می شود.

این نوع پیمایش نسبت به حجم مبادله زمان کمتری را صرف می کند.

پیام متنی : در پیام رشته متنی، گیرنده یک پیجر Alphanumeric است که دارای صفحه بزرگ برای نمایش رشته های متن است.

این نوع پیام از محبوبیت بیشتری نسبت به پیام های عددی برخوردار است.

معماری سیستم های پیجینگ

شبکه اصلی سیستم پیجینگ شامل شش عنصر اصلی است :

• تجهیزات ترمینال کاربر (دستگاه های ورودی)

• ترمینال پیمایش

• مرکز عملیات و نگهداری (OMC)

• کنترل کننده ایستگاه پایه (BSC)

• ایستگاه پایه (BS)

• پیجر

تجهیزات ترمینال کاربر (دستگاه های ورودی):

تجهیزات مخابراتی برای تماس گیرنده برای ارسال پیام ها استفاده می شود.

این تجهیزات می تواند یک گوشی تلفن، یک کامپیوتر با مودم و یک دستگاه ورودی خاص باشد.

یک گوشی تلفن برای تولید پیام هشدار یا پیام های عددی استفاده می شود و از طریق شبکه تلفن عمومی تلفن (PSTN) تحویل داده می شود، در حالی که پیام های الفبایی از طریق رایانه ها تولید می شوند و از طریق شبکه دیجیتال عمومی سوئیچ (PSDN) تحویل داده می شود.

ترمینال پیمایش:

پیام ها از طریق ترمینال دسترسی کاربر به ترمینال پیجینگ فرستاده می شوند.

یک ترمینال پیجینگ می تواند 1 میلیون پیجر را پشتیبانی کند و به یک دفتر مرکزی PSTN وصل شده است.

ترمینال پیجینگ نیز یک پایگاه داده از مشتری را حفظ می کند که اطلاعات سازگار مانند شماره صفحه، کد پیجر و غیره می باشد .

مرکز عملیات و نگهداری (OMC):

OMC برای عملیات، مدیریت و نگهداری توابع یک شبکه سیستم پیجینگ استفاده می شود.

پایگاه داده مشتری که در صفحه بندی ترمینال ذخیره می شود می تواند توسط OMC برای اضافه کردن یا حذف پرونده های جدید مشتری قابل دسترسی باشد.

کنترل کننده ایستگاه پایه (BSC):

ترمینال سیستم پیجینگ و ایستگاه های پایه بوسیله BSC بوسیله روشن کردن ایستگاه های پایه متصل می شوند.

در حالت انتقال، BS توان مصرفی بالا را مصرف می کند و هنگامی که در حالت آماده به کار است مصرف انرژی آن کم می باشد .

ایستگاه پایه (BS):

پیام های پیجر توسط BS ، لینک های رادیویی را پخش می کند.

BS و پیجرهای آن کانال های پیمایش را اختصاص داده اند.

پیام از ترمینال سیستم پیجینگ به BS با استفاده از فن آوری های انتقال، که خطوط تلفن و شبکه های ماهواره ای اجاره می شود، انتقال می یابد.

پیجر :

یک پیجر شامل چهار عنصر اساسی است :

• گیرنده:

برای دریافت و تخلیه سیگنال های سیستم پیجینگ، گیرنده به همان فرکانس رادیویی (RF) به عنوان BS تنظیم شده است.

• رمزگشایی:

اطلاعات باینری رمزگشایی شده است.

• منطق کنترل:

منطق کنترل، کنترل پیام های تکراری، قفل کردن پیام ها و کنترل پیام ها را انجام می دهد .

• صفحه نمایش:

یک صفحه نمایش برای خواندن پیام ها استفاده می شود .

سیستم های پیجینگ دارای پوشش فوق العاده قابل اعتماد، مادون قرمز بالا، پیچیدگی بالا و هزینه های سخت افزاری بالا هستند.

قیمت نصب سیستم پیجینگ

با توجه به نکات گفته شده، خرید سیستم پیجینگ کار ساده‌ای نیست و شما باید با توجه به ساختمان مورد نظر، تجهیزات مختلفی بخرید. در نتیجه باید با برندهای موجود در بازار آشنا باشید و بهترین‌ها را تهیه کنید تا متحمل هزینه‌های دوباره نشوید. بنابراین ما به شما شرکت زیکو را پیشنهاد می‌دهیم، کارشناسان زیکو تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای در نصب انواع سیستم های صوتی، نورپردازی، شبکه و امنیتی دارند و بهترین‌ها را برای‌تان فراهم می‌کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت راهنمایی‌های رایگان، همین حالا با شماره 02191016543 تماس بگیرید.

 

یک یادداشت ویژه :

محصولات و تجهیزات صوتی زیکو ، با توجه به نیاز مشتری و بازار کشور و با استفاده از فناوری روز دنیا و با بهره گیری از طراحی مدرن در تجهیزات صوتی وارد عرصه تجهیزات موسیقی و صوتی کشور شده است، که بهترین و باکیفیت ترین محصولات را بنابر تقاضای مشتریان ارائه نماید.

شرکت بازرگانی زیکو همچنین تجربه اجرای پروژه های صوتی تحت عنوان سیستم پیجینگ بیمارستان ها، دانشگاه ها، مدارس، کارخانه ها، مجتمع های تجاری و … را دارد، و شما می توانید با خیالی آسوده پروژه سیستم پیجینگ خود را به شرکت زیکو بسپارید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره خرید
ارسال نمایید