میکروفن داینامیک چیست؟ تفاوت میکروفون داینامیک و کاندنسر

میکروفون داینامیک چیست

میکروفون های داینامیک برای استفاده‌های زیادی به کار می‌روند و کیفیت خوبی را نیز ارائه می‌دهند. اما با این حال مردم زیادی از ویژگی‌های آن اطلاعی ندارند و هنگام خرید میکروفون داینامیک حسابی دچار تردید می‌شوند. با اطلاعات از مزایا و معایب آن می‌توانید اجرایی قوی‌تر و ضبط بهتری را تجربه کنید.
از این‌رو در این مطلب از وبلاگ زیکو قصد داریم به شما بگوییم که این میکروفن چطور کار می‌کند و ویژگی های یک میکروفون داینامیک حرفه ای چه مواردی هستند. در ادامه همراه ما باشید.

تفاوت میکروفن داینامیک با کندانسور

به طور کلی می‌توان گفت که دو نوع میکروفن وجود دارند. این دو نوع داینامیک و کندانسور هستند و بین آنها تفاوت‌هایی دیده می‌شوند:

1. میکروفون داینامیک

اجزای آنها قابل جابه‌جایی است و نیازی به آمپلی فایر داخلی، باتری یا منبع تغذیه خارجی ندارند. این موضوع به دلیل این است که میکروفون های دینامیک در واقع از طریق لوازم الکترونیکی خود نیرو تولید می‌کنند. آنها توسط اصل الکترومغناطیسی، صداها را به سیگنال‌های صوتی تبدیل می‌کنند که نظریه القای الکترومغناطیسی نیز نامیده می‌شود.
طبق این اصل، وقتی فلز از یک میدان مغناطیسی عبور می‌کند، یک جریان الکتریکی به داخل فلز منتقل می‌شود. بنابراین از آنجایی که آنها یک شکل از انرژی را به شکل دیگری تبدیل می‌کنند، میکروفون های داینامیک نامیده می‌شوند.

2. میکروفون کندانسور

میکروفون های کندانسور بسیار حساس هستند و بهتر است برای تجهیزاتی مثل گیتار استفاده شوند. آنها همچنین بسیار مناسب استودیوها هستند. میکروفون های کندانسور دقیقا تفاوت‌های ظریف دستگاه را ضبط می‌کنند. با این حال، از آنجا که آنها بسیار حساس هستند، امکان به وجود آمدن اعوجاج بالا می‌رود.

تفاوت میکروفون داینامیک و کاندنسر

انواع میکروفون های دینامیک

  • میکروفون با سیم پیچ متحرک: این مدل از میکروفون ها نسبتا خیلی حساس هستند. آنها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای انواع صداهای موسیقی مانند جاز، فولکلور، بلوز یا آوازهای محدودتر استفاده شوند.
  • میکروفون های ریبِن: این‌ها حاوی یک روبان نازک از فویل آلومینیوم هستند که بین دو آهن ربا قرار دارد. وقتی امواج صوتی روبان را لرزاند، سیگنال صوتی ایجاد می‌کنند.

بخش های میکروفون داینامیک

میکروفون های داینامیک ارزان و با کیفیت، دارای 7 قسمت هستند که در کنار هم، صدای منحصر به فردی را ایجاد می‌کنند:

ویند اسکرین

این بخش قسمتی از جلوی میکروفون است که شما با آن صحبت می‌کنید یا آواز می‌خوانید. ویند اسکرین در زیر بخشی از دستگاه قرار دارد که به نظر می‌رسد مانند یک شبکه فلزی است. این یک پوشش کف است که برای محافظت از دیافراگم میکروفن در برابر تداخل باد طراحی شده است. علاوه بر این، از ورود گرد و غبار به میکروفون جلوگیری می‌کند.
همچنین آنها برای کاهش صداهایی به کار می‌روند که کیفیت را خراب می‌کنند. مثلا “پ”، “ب”، “ت” یا “ک”، اگر به خوبی ادا نشوند، موجب به وجود آمدن صوتِ بد می‌شوند. البته اگر این وسیله نتواند مشکل را حل کند، می‌توان از طریق پاپ فیلتر به آن کمک کرد. آنها دستگاه‌هایی در داخل استودیو هستند که این صداهای آزاردهنده را قبل از رسیدن به میکروفن از بین می‌برند. البته با اینکه بیشتر برای فضای باز ضروری هست، ولی در استودیو هم کاربردهایی دارند.

دیافراگم

دیافراگم صداها را جمع کرده و آنها را به جریان‌های الکتریکی تبدیل می‌کند. می‌توان آن را معادل لاله گوش انسان دانست. دیافراگم یک غشای دو طرفه است که با ورود صدا به دستگاه حرکت می‌کند. با ظرافت 5 میکرون، باعث می‌شود تا میکروفون به طور فوق العاده‌ای با ارتعاشات موجود در هوای اطراف هماهنگ شود.

سیم پیچ

سیم پیچ قسمت کوچکی از سیم است که به دیافراگم متصل است. با حرت دیافراگم میکروفون داینامیک، سیم پیچ جابه‌جا می‌شود و سیگنال الکتریکی را به وجود می‌آورد. به طور کلی سیم پیچ برای تولید سیگنال صوتی قدرتمند و بهینه‌سازی القای الکترومغناطیسی استفاده می‌شود.
وقتی دیافراگم در پاسخ به نوسان فشار هوا به ارتعاش در می‌آید، سیم پیچ را حرکت می‌دهد. سیم پیچ در یک میدان مغناطیسی ارتعاش پیدا کرده و صدا را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کند و سپس به بلندگو ها منتقل می‌شود.

هسته مغناطیسی

این بخش یک میدان مغناطیسی را برای سیم پیچ تولید می‌کند.

کپسول

در میکروفون داینامیک حرفه ای، این وسیله ارتعاشات صدا را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند و به بلندگوها ارسال می‌شوند. وجود دیافراگم برای عملکرد کپسول به عنوان مبدل، حیاتی است. مبدل، امواج صوتی (انرژی صوتی) را به سیگنال‌های صوتی (انرژی الکتریکی) تبدیل می‌کند و کپسول باعث صدای یکپارچه در میکروفون می‌شود.

 بدنه

همانطور که از اسم این بخش پیداست، بدنه محفظه خارجی دستگاه است. بدنه هر چه محکم‌تر باشد، وسایل الکترونیکی آن به راحتی قادر به کنترل سقوط و ضربه‌های ناگهانی خواهند بود.

خروجی

نهایتا جایی که کابل به میکروفون وصل می‌شود تا سیگنال‌ها به صورت صدا به خارج منتقل شوند را خروجی می‌نامند. اکثر خروجی‌های میکروفون داینامیک، یک کابل XLR را در خود جای می‌دهند. این یک سیم سه شاخه است که سیگنال‌های استریو را منتقل می‌کند.

 

ویژگی های میکروفن داینامیک

میکروفون های دینامیک دارای 6 ویژگی هستند که در کیفیت صدای آنها نقش دارد.

ویژگی های میکروفون داینامیک

1. پاسخ فرکانسی

به عبارت ساده، این مورد به پاسخ میکروفن به فرکانس‌های مختلف اشاره دارد. این دامنه طیفی از فرکانس‌هایی است که میکروفون می‌تواند تشخیص دهد. فرکانس، سرعت لرزش است و در هرتز اندازه گیری می‌شود.
باید اینطور بگوییم که یک فرکانس، 50 بار در ثانیه در حال لرزش است. این برابر با فرکانس 50 هرتز است. امواج صوتی همیشه با فرکانس‌های دقیق ارتعاش پیدا می‌کنند و همه‌ی مدل‌ها صدای منحصر به فردی دارند که با قابلیت پذیرش در برخی فرکانس‌ها مشخص می‌شود. به عنوان مثال، بعضی از مدل‌ها به فرکانس‌های پایین‌تر حساس هستند، در حالی که میکروفون‌هایی با صدای لایت‌تر، با فرکانس‌های بالاتر سازگارتر هستند.

2. اثر مجاورت یا نزدیکی میکروفن به منبع صدا

اثر مجاورت، افزایش فرکانس‌های باس پایین است و هرچه میکروفن داینامیک خوب شما به منبع صدا نزدیک شود، فرکانس بیشتر انتقال پیدا می‌کند. به عبارت دیگر، هرچه به میکروفون نزدیک‌تر باشید، فرکانس‌های پایین بیشتری را ضبط می‌کند.
به طور معمول، اثر مجاورت زمانی اتفاق می‌افتد که دستگاه و منبع صدای آن تقریبا 30 سانتی‌متر یا کمتر از یکدیگر فاصله داشته باشند. این اثر به پادکسترهای معمولی خیلی کمک می‌کند. برعکس، وقتی از میکروفون دور می‌شوید، فرکانس‌های پایین کمتری را به خود اختصاص می‌دهد و باعث ایجاد اثر اکو می‌شود.

3. پاسخ گذرا

شرایط گذرا برخی از پیچیده‌ترین جنبه‌های دستیابی به صدای مناسب در میکروفون است. در این وضعیت، جهش ناگهانی و شدیدی در صدا رخ می‌دهد. این اتفاقات می‌تواند هنگامی رخ دهد که یک سیم گیتار برای اولین بار به صدا در می‌آید، وقتی برای اولین بار بر روی درامز می‌کوبید یا خواننده به طور ناگهانی صامت‌هایی مانند “ت” را می‌خواند.
کنترل و پیش بینی حالت گذرا دشوار است، زیرا ممکن است در هر زمان و برای هر ابزار موسیقی اتفاق بیفتد. آنها همچنین مشکل ساز هستند، زیرا تنظیم میزان نیرو برای آواز یا نواختن ساز گاهی اوقات سخت است. با این حال، میکروفون های دینامیک مرغوب حتی کندتر از کندانسور واکنش نشان می‌دهند و ممکن است در شرایط گذرا کندتر عمل کنند. ولی با این حال، این در واقع می‌تواند یک مزیت در هنگام ضبط انواع خاصی از سازها یا آوازها باشد.

4. حساسیت

حساسیت به توانایی میکروفون برای تبدیل فشار صوتی به ولتاژ الکتریکی اشاره دارد. اگر دو دستگاه تحت فشار صدای یکسان قرار بگیرند و یکی ولتاژ بیشتری نسبت به دیگری تولید کند، از حساسیت بالاتری برخوردار است.
میکروفون‌های با حساسیت بالاتر برای اینکه صدای خروجی آنها هنگام رسیدن به میکسر صدا قابل استفاده باشد، به تقویت کمتری نیاز دارند. مدل‌های کمتر حساس، به تقویت بیشتری نیاز دارند. با این حال، این لزوما به این معنی نیست که میکروفن با حساسیت بالاتر بهتر از یک میکروفونِ بدون این ویژگی است.

5. SPL (سطح فشار صدا)

سطح فشار صدا یا SPL، نشانگر بلندی صدای میکروفون است که می‌تواند قبل از تحریف، آن را کنترل کند. میکروفون های داینامیک می‌توانند حتی در مقابل بلندترین صدا و پیش از تحریف، عملکرد خوبی داشته باشند.
Max SPL یا SPL حداکثر، به این آستانه اشاره دارد. برخی از دستگاه‌ها دارای کنترل‌هایی هستند که قادرند توانایی بیشتری در مقاومت در برابر سازهایی با صدای بلندتر، مانند گیتارهای الکتریکی داشته باشند.

6. نویز

نویز، سیگنالی است که میکروفون در صورت عدم وجود منبع صوتی تولید می‌کند. همه دستگاه‌ها دارای نویز هستند و صدای خِش‌خِش مانند از خودشان بروز می‌دهند. جریانی که از مدار میکروفن فعال عبور می‌کند، عمدتا مسئول نویز است. بخش دیگری از نویز را می‌توان نویز حرارتی دانست، یعنی با افزایش دما، نویز نیز افزایش می‌یابد.
نویز همچنین می‌تواند توسط مولکول‌های هوای تصادفی که دیافراگم را لمس می‌کنند و همچنین در اثر افزایش پیش تقویت کننده و اختلال کابل میکروفن، ایجاد شود. با این حال خودِ نویز بد نیست و در شرایط خاص می‌تواند مفید باشد. در یک محیط پر سر و صدا، نویز یک میکروفون به آن کمک می‌کند تا صداهای با ولوم کمتر را رد کند و فضای بیشتری برای صداهای بلند باقی بگذارد.

مزایای میکروفون داینامیک:

  • آنها در برنامه‌هایی که صدای گرم را می‌طلبند، مانند صداگذاری، به خوبی کار می‌کنند.
  • همچنین به منبع انرژی احتیاج ندارند. این باعث می‌شود تا در موقعیت‌های مختلف، استفاده از آنها بسیار آسان باشد.
  • آنها می‌توانند حجم صدای زیادی را تحمل کنند.
  • میکروفون های داینامیک همه کاره هستند و می‌توانند در برای برنامه‌های مختلف استفاده شوند.
  • آنها در برابر آب مقاوم هستند.
  • از آنجایی که ساده هستند، می‌توانند بسیار مقرون به صرفه باشند.

معایب میکروفون داینامیک:

  • آنها برای ضبط صداهای ظریف ایده‌آل نیستند.
  • به علاوه، مقدار محدودی از جزئیاتِ با فرکانس بالا را ضبط می‌کنند.
  • میکروفون های داینامیک نمی‌توانند هارمونیک‌های ضبط را کنترل کنند.
  • صدا را با جزئیات کمتری پخش می‌کنند.
  • برای دریافت سیگنال واضح باید نزدیک دیافراگم باشید.

کاربرد میکروفون داینامیک:

  • آنها برای طیف گسترده‌ای از مکان‌ها مناسب هستند:
  • ضبط پادکست
  • صداگذاری
  • آواز (به ویژه با چندین نفر)
  • صدا و سیما
  • ضبط استودیو
  • سخنرانی‌ها
  • کنسرت
  • وبینارها

قیمت خرید میکروفون داینامیک حرفه ای

این روزها این میکروفون ها در انواع مدل‌ها و برندها تولید می‌شوند. بنابراین با توجه به نوع شرکت سازنده، قیمت میکروفون داینامیک متفاوت است. اما باید هنگام خرید، از ویژگی‌هایی مثل حساسیت، نویز و … به خوبی مطلع شوید تا مدل مناسب خود را تهیه کنید.
بنابراین ما به شما زیکو را پیشنهاد می‌دهیم، کارشناسان ما تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای در فروش تجهیزات صوتی دارند و شما را به خوبی راهنمایی می‌کنند. همچنین در بین میکروفون های زیکو، مدل‌های بسیار مناسبی وجود دارند که با توجه به بودجه خود می‌توانید آنها را به صورت نقد یا اقساط تهیه کنید. همچنین شرایط خرید میکروفن داینامیک دست دوم، ولی با کیفیت خوب هم برای شما مهیا است. جهت کسب اطلاعات بیشتر، کافیست با شماره 02191016543 تماس بگیرید.

کلام آخر:

محصولات و تجهیزات صوتی زیکو ، با توجه به نیاز مشتری و بازار کشور و با استفاده از فناوری روز دنیا و با بهره گیری از طراحی مدرن در تجهیزات صوتی وارد عرصه تجهیزات موسیقی و صوتی کشور شده است ، که بهترین و باکیفیت ترین محصولات را بنابر تقاضای مشتریان ارائه نماید.

1 دیدگاه

  • […] میسکر و میکسر، آمپلیفایرهای کامبو و پاور آمپلیفایر، میکروفون های داینامیک و بیسیم […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره خرید
ارسال نمایید